Kedves Mindenki!
Már 2020-ban/2021-ben felmerült bennem, hogy néhány helyen szükség lehet a hanganyagok javítására vagy újrakeverésére. Csak kisebb módosításokról van szó. Bár akkoriban nem tűztünk ki konkrét megjelenési dátumot, abban reménykedtünk, hogy 2020 karácsonyára ki tudjuk adni a végeredményt. Lehet, hogy a megjelenés utáni eseményekkel kapcsolatosan egy videót is készítek majd.
Mindenesetre azóta sok minden történt, például 2021 novemberében megjelent a The Trilogy – The Definitive Edition.
A szinkron végső fázisában sajnos kicsit kapkodásba torkollott a munka, mivel szabadidőmben szerkesztettem a hanganyagokat a munka mellett. Ezzel kapcsolatban Ákosnak is részleteztem, milyen metodika szerint dolgoztam, azért volt némi presszió és Ákos ragaszkodott hozzá, hogy 2020 karácsonyra legyen készen.
(Ma már kifinomultabb lennék a keverési technikák terén, különösen a gain staging és a side-chain kompresszálás vonatkozásában, mivel utólag látom, hogy néhány session kissé kaotikus volt a sietség miatt. Azóta új technikákat is tanultam, és ma már finomabb beállításokkal dolgoznék. Anno sok helyen automatizáltam dolgokat, most azokat is kicsit finomítani tudnám.)
Akkoriban néhány dolgot Auditionben processzáltam (dolgoztam fel), és azokat használtam később a DAW-ban. 'Bár az Audition is DAW-nak számít, én ~ kb. 2009 környékén kezdtem el a DAW-ok világában lavírozni, mire 2017-ben immár nagyjából meg találtam a jelenlegi eszköztáramat és nagyjából lehorgonyoztam azóta.
Ákos által küldött nyersanyagokhoz mindig mellékelt egy hangosított verziót is, amelyet egy másik csapat által készített programmal futtatott át. Ez a program automatikusan zajszűrt, dinamika-kompresszált és trimmelt.
A GTA3 esetében csak bizonyos NPC-jellegű hangoknál használtam ezt, mert ott fontos volt a megfelelő Loudness "hangerő".
Nem akarok utólag mentegetőzni vagy másra terelni a dolgokat. Anno volt is egy kis szóváltásom is a Magyarítások Portálon az egyik fordítóval, hogy miért lettek végül olyanok a hangok amilyenek. Merthogy pocséknak nevezte a keverést... (amit RÉSZBEN így mai fejjel jogosnak véltem/vélek, ugyanakkor részben nehezményeztem és nem éreztem indokoltnak a mai napig sem, hiszen ezen dolgoztunk 2006 óta, tudjuk mi hogy működött a játékban.)
Ákos javasolta, hogy hagyjam már a GTA3-at, (/"a GTA 3-at hagyjuk szerintem jó lett így. :) "/) és inkább foglalkozzak a Star Wars hangokkal (nem játék, kisfilm), a Max Payne 2-es hangokkal stb. Később mégis szóba került a GTA3 újrakeverése, különösen az NPC-k hangjainak újrafelvétele. Már elkezdtem dolgozni ezen, de még van mit finomítani.
Mindenesetre folyamatosan dolgozom az új verziókon, és feltöltöm őket, hogy elérhetőek legyenek akár Google Drive-on. Ezek nem végleges verziók, de segítséget nyújtanak a jelenetek javításában.
- Nem csak a GTA3-mal foglalkozom; tudom, hogy Ákos több projektben is részt vesz vagy megkezdett, például a Max Payne 2-n. Emellett nyáron elkészítettem a Syberia 1-2 telepítőjét, amit nála vettek fel.
Ezen kívül az évek során a GTA3 Szinkronjának készítése mellett a (2010-2020 között) én magam is kiszemeltem már néhány játékot, amelyek megérdemelnének egy szinkront, de ezek elkészítése jelentős idő- és energiabefektetést igényel. Ez felveti a támogatás kérdését is, hiszen a megfelelő motivációhoz és a projektek finanszírozásához elengedhetetlen a támogatás.
A Max Payne 2 esetében például már elkészítettem 49 háttérhangot, és most várnak a magyar hangokra és a keverésre. Ákos arra is felkért, hogy fordítsam le a teljes képregényt, ami a szinkron alapjául szolgál. Ez egy nagy munka, hiszen 138 képregényrész van, és emellett más projekteket is párhuzamosan futtatunk.
Ezen Ákos is 10+ éve dolgozik, ahogy pl. a Lambda Szinkroncsoport is 2008 óta a Half Life 2 szinkronján. - állítólag már mondhatni készen vannak viszont maximalista módon ők az ajak animációt (lipsync) is külön elvégzik a karaktereken. (Update: a projekt azóta lehet feledésbe merült amiért kár lenne. Mindenesetre a Pink Sunset Studio elkészítette azóta a teljes Half Life 2-es epizódok teljes szinkronját.)
(Igen, és fel lehet hozni, hogy bezzeg a SzinkronSarok akár egy év alatt két szinkront is elkészít. Ez nem véletlen. Egyrészt ők jelentős anyagi támogatással rendelkeznek, valamint olyan játékokkal dolgoznak, amelyek a Wwise audio enginet használják. A Wwise hangbankjaihoz programozói segítséggel férnek hozzá, és kapcsolatban állnak profi szinkronszínészekkel és szinkronstúdiókkal is.) Ez egy egészen más történet, és korábban írtam is velük kapcsolatosan egy bejegyzést arról, hogy mennyire együttműködőek. Most nem szeretnék eltérni a témától.
Mindenesetre kiírtunk egy szavazást a kiszemelt játékokkal kapcsolatosan. Amelyre egyenlőre konkrét dátum megjelölése nélkül, már szavazhattok. Így amelyik játékra több szavazat esik az esélyes a szinkronra.. és munkálatainak megkezdése. (Ugyanakkor nem titok, hogy 1-2 játék esetében ha nem is lényegi, de apróbb előkészítési folyamatok már megtörténtek az elmúlt években.) Ám mégis a véleményetekre lenne majd szükségünk.
További előkészületi munkálatok megkezdéséhez, viszont majd szükségünk lenne a támogatásotokra is.
Amellyel kapcsolatosan a későbbiekben adunk tájékoztatást.
A GTA3 Magyar Szinkron 1.1 Remasterelt hangokhoz meg itt férhettek majd hozzá:
(Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a jövőben nem így kerül véglegesen közzétételre. Amint véglegesnek vélem a hangokat, belekerül majd egy telepítőbe és/vagy becsomagolásra kerül megfelelő helyes nevekkel.)
Megtekintem az eddigi fájlokat
Eddigi folyamatban lévő újrakevert hangok:
BET - (Intro 1)
JB - (Intro 2)
END
Donald - d4_gta2 (Építkezésen)
... néhány hang még tervben van.
Utolsó kommentek